Livsmedel till mat eller bränsle

Ingenting är nytt under solen sägs det... hörde på radion om att de höga livsmedels priserna kommer att gynna de fattiga bönderna i Afrika, om dom nu lyckas producera mer än dom gör idag. Syniskt uttalande, men tyvärr så sant. Det som odlas av dessa fattiga bönder hamnar antingen på det egna bordet eller det eventuella överskottet, på deras lokala marknader och inte på någon exportmarknad där bonden kan tjäna stora pengar. Men varför stiger då priset på livsmedlen, klart en orsak är att vi blir fler och fler som ska ha mat men det är inte hela sanningen. Andra större makter är i rörelse, idag har bonden ett val, sälja till mat eller till de företag som producerar biobränslen. Får man högre betalt för sin skörd om grödan blir till biobränsle och så småningom en del i bränslet E95 så är det klart att man säljer dit man får mest betalt. Hur kan det komma sig att vi använder våra grödor till biobränsle istället för till mat, då det ju är stor del av jordens befolkning som svälter.

Det beror till stor del på att hela världen går i de sju systrarnas ledband, de stora oljebolagen, dessa ser hellre att vi kör på olika blandningar där man spär ut bensinen än går över till helt oljebefriade alternativ. Så länge som dom tillåts styra så kommer utvecklingen och forskningen inom de alternativa framdrivningarna att hindras eller i alla fall saktas ner. Funnes inte intressena inom oljeindustrin så skulle våra bilar drivas med helt andra system och oljan skulle användas till betydligt nyttigare saker än bara eldas upp!

Alternativ behövs då den globala uppvärmningen ställer till allt fler oanade problem som t.ex. att det regnar på Antarktis vilket gör att pingvinerna får problem, deras miljö ska var i det närmaste regnfri, snö, blåst och kyla är deras melodi.

EU anser dessutom att vi i Sverige ska minska våra CO2 utsläpp med ytterligare 20 % oavsett de besparingar och neddragningar som vi redan gjort. Var ska den minskningen ske? Det är snart dags att slakta den heliga kon - transporterna i vårt land. Varför ska det köras så många långtradare samtidigt som järnvägen kör samma väg. Så svårt kan det väl inte vara att styra över all trafik som går att köra på järnväg dit och bespara oss det onödiga utsläppen som denna dubbelkörning ger. Inför ett CO2 tillägg på alla transporter låt lastbilarna betala sina kostnader det kan väl inte vara rimligt att man ska kunna köra varor med lastbil genom hela Europa och inte behöva betala för sina utsläpp och onödigt slitage på vägar mm. Tittar vi söderut i central Europa så transporteras mycket på vatten, man har ett väl utbyggt kanalsystem där pråmar kör massor med gods. Här i Sverige tror man visst att båtar det är Viking Line eller Stena Line där man åker på kryssning och har kul. Lastbåtar det har man glömt vad det är. Konstigt att man i land med så lång kust inte utnyttjar sina vattenvägar. Hoppas att våra politiker törs agera i denna fråga och löser problemet med alla onödiga transporter.

Just in time - konceptet är egentligen Japanernas hämnd på oss i västvärlden, för att vi anföll dom, det var dom gav oss dessa evinnerliga långtradartransporter och med dom avgaser och föroreningar.


Gott Nytt År alla där ute

Inguam


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0